ارائه خدمات مدیریت طرح

از آنجا كه اغلب مجريان طرحهای بزرگ عمرانی موفق به تكميل و راه اندازی طرحهايشان، مطابق زمان و هزينه های پيش بينی شده نمي‌شوند، با مشكلات زيادی مواجه می باشند. پيچيدگی تكنولوژيكی، تنوع تخصصهاي مورد نياز، نامناسب بودن طراحی‌ها، حجم عظيم فعاليتها و همچنين تعداد زياد سازمانها و افراد درگير در طرح، همگی از مسائلی هستند كه اغلب مجريان طرح را در پروژه های بزرگ و پيچيده از رسيدن به اهداف پروژه باز می دارند. معضلات ناشی از اين مسائل، زمانی نمود بيشتری خواهد داشت كه مجری طرح تجربه و تخصص لازم را در اداره كردن  پروژه های مشابه كسب نكرده باشد و عليرغم نداشتن ذهنيت روشن نسبت به فعاليتها و

نيازهای آتی پروژه، مسئوليت مديريت و هماهنگی طرح را نيز بر عهده گيرد. در ابداع روشهای نوين اجرا و مديريت طرحهاي بزرگ سعی مي شود تا اولاً هماهنگی و يكپارچگی بيشتري ميان مراحل طراحی و ساخت برقرار گردد و ثانياً وظايف مديريتی از وظايف فني طراحی و ساخت مستقل گردد. روش پيمانكاری مديريت (MC) از جمله اين روشها می باشد كه غالباً در طرحهاي بزرگ صنعتی و در كشور ما در طرحهاي پتروشيمی مورد استفاده قرار گرفته است. در اين روش پيمانكار مديريت يا مدير طرح (MC) به صورت عضوي از تيم كارفرما گشته تا بر اساس يك حق‌الزحمه توافق شده و به دور از تمايلات سودجويانه پيمانكاری، به انجام خدمات مديريت در زمينه ساخت بپردازد.​​​​​​​​​​​​​​

خدمات مديريت اجراي طرح را براي تكميل مرحله ساخت، بهره برداری و سپس نگهداری صحيح از واحدهای مختلف يك پروژه به شرح ذيل می‌توان عنوان نمود:
- خدمات مديريت، هماهنگی و مشاوره
- تعيين خط مشی های اجرايی پروژه و رويه‌ها
- برنامه ريزی، تهيه برنامه‌های زمان بندی، كنترل پيشرفت عمليات و گزارش دهي به كارفرما
- هماهنگی عمليات اجرايی و نظارت بر ساخت
- كنترل و هماهنگی در مورد حمل و نقل و تحويل مواد و مصالح.
- كنترل مواد و مصالح و تجهيزات
- بازرسی ميدانی، تست و راه اندازی
- خدمات دوره بهره برداری
- برآورد و كنترل هزينه
- تهيه اسناد و مدارك
- كنترل كيفيت و تضمين كيفيت
- مساعدت در امر استخدام و آموزش پرسنل بهره برداری

شرح خدمت