راه اندازی دفتر مدیریت پروژه PMO

اهمیت موفقیت پروژه‌ها و آمار بالای ناکامی سازمان‌ها در تحقق اهداف خود، آن‌ها را به فکر ایجاد تغییری در سازمان می‌اندازد. این تغییر همان راه‌حلی است که می‌تواند با بکارگیری اصولی دانش مدیریت پروژه، سازمان را به سوی دستیابی به اهداف استراتژیک خود سوق دهد.
بسیاری از سازمان‌ها با توجه به نیازهای خود، به ایجاد و راه اندازی دفاتر مدیریت پروژه اقدام می‌کنند و سعی در نظم‌دهی و شکل‌دهی هر چه بیشتر به فرآیندهای سازمانی خود دارند. بدون شک، داشتن دفتر مدیریت پروژه‌ای با کارکرد مناسب موجب ارتقا هرچه بیشتری سازمان خواهد شد.
دفتر مدیریت پروژه (Project Management Office) به اختصار (PMO) واحدی مستقل و یا بخشی از سازمان است که بهترین شیوه‌ها، استانداردها، رویه‌ها و الگوهای مربوط به مدیریت پروژه، را تعریف و اجرا می‌کند. این دفتر به‌عنوان مرکزی برای مستندسازی، راهنمایی مدیران پروژه و تعیین معیارهای موفقیت پروژه عمل کرده و اشتراک گذاری منابع، روش‌ها، ابزارها و تکنیک‌ها را تسهیل می‌کند.
به لحاظ علمی هیچ تعریف واحدی از دفتر مدیریت پروژه وجود ندارد و نقش‌ها و مسئولیت‌های آن به‌طور گسترده‌ای متفاوت است و تعریف آن وابسته به نوع پشتیبانی مورد نیاز سازمان و پروژه‌هایش دارد. دفاتر مدیریت پروژه از نظر بلوغ در سطوح مختلفی قرار گرفته‌اند و هر سطح از آن‌ها قابليت‌های كاركردی خاصی را ارائه می‌دهد، در نظر گرفتن محور شایستگی برای دفتر مدیریت پروژه ابزاری است كه به كمک آن می‌توان مجموعه‌ای از سطوح دفتر مدیریت پروژه را تعریف کرد از جمله:

1- مدیریت منابع مشترک در تمام پروژه‌های سازمان
2-شناسایی و توسعه روش مدیریت پروژه، بهترین شیوه‌ها و استانداردها
3-توسعه و مدیریت پروژه‌ها، رویه‌ها، قالب‌ها و سایر اسناد مشترک
4- نظارت بر انطباق با استانداردهای مدیریت پروژه، سیاست‌ها، رویه‌ها و قالب‌ها با استفاده از ممیزی‌های پروژه

​​شرح خدمت

ابتدایی‌ترین کارکرد دفاتر مدیریت پروژه حمایت از مدیران است اما کارکردهای این دفتر محدود به این موضوع نشده و شامل موارد دیگری نیز می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.​​​​​​​