مدیریت ادعا و دعاوی

کی از مهارت‌های اصلی یک مدیر پروژه موفق، توانایی حل‌وفصل مسایل پروژه در ارتباط با ذینفعان پروژه است. مسایل ریز و درشت پروژه اگر به خوبی و از روش‌های حرفه‌ای به نتیجه نرسند، پتانسیل تبدیل شدن به اختلافات بزرگتر را دارند که نیاز به مراجع داوری و قضایی پیدا می‌کنند و احتمالا هزینه و زمان زیادی را به سازمان (کارفرما، پیمانکار، مشاور و …) تحمیل می‌کنند.
این اختلاف نظرها مسایل یا Issue های پروژه هستند که باید رفع شوند یا در مورد آن‌ها توافقاتی صورت گیرد. اما گاهی توافق صورت نمی‌گیرد و به عنوان دعاوی پروژه به داوری نهادهای مذکور در قرارداد یا مراجع قانونی واگذار می‌شود. مدیران پروژه حرفه‌ای و با تجربه سعی می‌کنند تا از تبدیل مسایل پروژه به ادعا (Claim) جلوگیری کنند و اگر در نهایت راه چاره‌ای نبود، بتوانند از منافع سازمان و پروژه خود در مقابل ادعاهای مطرح شده حفاظت کنند یا با تدوین لوایح دعاوی حرفه‌ای از زیان‌ده شدن پروژه جلوگیری کنند.
بنابراین موضوعات زیرمجموعه مدیریت ادعا در جایگاه های مختلف، عملکردهای متفاوتی را میطلبد. به طور مثال:
- اگر در جایگاه کارفرمایی قرار گرفته اید، باید وضعیت پروژه را به نحوی مدیریت کنید که در وهله اول از ایجاد هرگونه ادعا توسط پیمانکاران و مشاوران پرهیز کنید. در وهله دوم و چنانچه ادعایی مطرح گردید، باید با داشتن علم کافی نسبت به شرایط عمومی پیمان، مقررات ملی ساختمان، بخشنامه های صادر شده توسط سازمان برنامه و بودجه، قانون مدنی و احکام صادر شده در پرونده های قضایی مشابه، اثرات و تبعات مالی و قراردادی را تا حد ممکن کاهش دهید.
-اگر در جایگاه پیمانکار و یا مشاور هستید، باید با شناخت دقیق از قرارداد و شرایط عمومی و قوانین یاد شده، در زمان درست، ادعای خود را در قالب مکاتبه، صورتجلسه، گزارشات رسمی و .... مستند کنید تا در صورت ایجاد شرایط بحرانی بتوانید با استفاده از آنها به احقاق حق از دست رفته خود بپردازید.

​​شرح خدمت
کارشناسان خبره ما در این زمینه، به فراخور زمان ورود به موضوع، اقدامات لازم را جهت احقاق حق شما انجام خواهند داد.

از زمان شروع تا پایان پروژه،تولید مستندات، تهیه مکاتبات، صورتجلسات،و ..... ادامه خواهد داشت.

در زمان ورود به مرحله ادعا، با استفاده از مستندات تولید شده و قوانین جاری، مدیریت بحران انجام خواهد شد

مرحله اول
مرحله دوم